Prawo do firmy
Na wstępie warto zwrócić uwagę na różnice pomiędzy firmą, nazwą firmy, a logotypem. Firma to oznaczenie osoby fizycznej lub prawnej w sensie podmiotowym. W przypadku osób fizycznych na nazwę firmy musi składać się imię i nazwisko oraz fakultatywnie pseudonim lub określenia wskazujące na przedmiot działalności. Natomiast dla osób prawnych firmą jest nazwa tego podmiotu. Logotypem zaś będzie słowno-graficzne bądź graficzne przedstawienie oznaczenia przedsiębiorstwa.
Przy użyciu publicznie dostępnych rejestrów – Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) oraz Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) – możemy sprawdzić, czy na rynku funkcjonuje już jakiś przedsiębiorca prowadzący zbliżoną działalność o nazwie identycznej lub zbliżonej do naszej. Należy mieć na uwadze, że nazwa firmy korzysta z minimalnej ochrony prawnej nawet bez formalnej rejestracji.
Znaki towarowe
Czy można uzyskać monopol na nazwę? Dzięki uzyskaniu prawa ochronnego na znak towarowy, uzyskasz znacznie wyższy stopień ochrony niż w przypadku znaków niezarejestrowanych.
Weryfikacja dostępności oznaczenia
W pierwszej kolejności należy pamiętać, że ochrona znaków towarowych jest ograniczona terytorialne. Jeśli planujesz prowadzić działalność wyłącznie na terenie Polski, zweryfikować trzeba unijne znaki towarowe oraz znaki zarejestrowane na terenie Polski. Pomocne będą bazy prowadzone przez Urząd Patentowy RP oraz EUIPO.
Pamiętać przy tym trzeba, że ochrona zarejestrowanego znaku rozciąga się na oznaczenia identyczne lub podobne, które używane są dla zbliżonych towarów i usług. Nie zawsze więc informacja o zarejestrowanym znaku towarowych będzie znaczyła o braku możliwości pozostania przy wybranej nazwie.
Charakter odróżniający oznaczenia
Zarejestrowanym znakiem towarowym może być oznaczenie, które ma charakter odróżniający. Oznacza to, że opisowe znaki towarowe nie będą mogły zostać skutecznie objęte ochroną na gruncie ustawy Prawo własności przemysłowej. Opisowym oznaczeniem będzie przykładowo nazwa „mydło kuchenne”, „e-sklep”, czy „kalendarzcom”.
O wiele korzystniejszym będzie zatem wybranie finezyjnej nazwy, która zapadnie odbiorcy w pamięć i pozwoli firmie odróżnić się na tle innych przedsiębiorców. Jeśli jednak zależy nam na nazwie, która może mieć charakter opisowy, warto rozważyć stworzenie logotypu i rejestrację znaku w formie słowno-graficznej.
Zalety weryfikacji oznaczenia przez profesjonalistę
Przede wszystkim przy współpracy z profesjonalistą możesz wspólnie wybrać najlepszą formę oznaczenia, która następnie zostanie zarejestrowana jako znak towarowy. Zdobyte przez nas doświadczenie pozwala nam sprawnie przejść przez proces weryfikacji, czy dane oznaczenie jest „dostępne” oraz ustalić, jakie są ryzyka związane z rejestracją. Dzięki temu można zminimalizować ryzyko konieczności zmiany nazwy, a także roszczeń wystosowanych przez innych przedsiębiorców. Pewność co do nazwy pozwala rozwijać firmę, a zaoszczędzone pieniądze, które trzeba byłoby wydać na spory prawne lub rebranding marki, można przeznaczyć na marketing przedsiębiorstwa.
Jeśli po przeczytaniu wpisu masz jeszcze jakieś pytania bądź wątpliwości w zakresie wyboru nazwy firmy, skontaktuj się z nami e-mailowo lub telefonicznie.